Szép solide-an

Szép solide-an

Kis családregény I. rész

2016. február 05. - Solide

A dédapa beszéde – 1914-ben

Katonák!

Mindnyájan tudjátok, hogy komoly időket élünk, nagy és igazságos harcot vívunk. Monarchiánk és dicső szövetségesünk, Németország békés és munkás fejlődését nem akarják eltűrni ellenségeink. Hogy ürügyet találjanak a belénkkötésre, meggyilkoltatták a vad, királyait megölő szerb néppel orvul dicső trónörökösünket és ártatlan feleségét. Mi ezen vérlázító kegyetlenségért is csak békés elégtételt, a bűnösök szigorú megbüntetését kértük, de Szerbia ezt is megtagadta dölyfösen, mert tudta, hogy mögötte van Oroszország, Franciaország, Anglia. Sietnek mind háborút üzenni nekünk, azt mondják, meg akarják menteni Szerbiát, pedig az a céljuk, tönkretegyenek minket és mellettünk hűségesen kardot rántó német szövetségesünket.

De tervük nem sikerült. Millióinkkal felfejlődő hadseregünket egy ideig feltartóztathatták győzelmes előrenyomulásában, de már ennek is vége. Fiaink karjaitól milliói hullottak el az ellennek. Mi kíméltük erőinket, ők ezerszámra pusztultak el a csatákban. A számbeli fölénynek már vége, csapataink győzedelmesen és feltartóztathatatlanul nyomulnak előre a döntő győzelem felé.

Tehát örömmel, lelkesedéssel menjünk a harcba császárunkért és királyunkért, hazánkért, családunkért, mindenünkért. Dicső hősök voltak őseink, azok legyünk mi is. Jelszavunk legyen: „Győzni vagy halni”. Éljen dicső Uralkodónk, éljen a haza!

 

A dédmama levele a Felvidékről – 1920-ban

Kicsi Elzám!

Sokat gondolok Rád, hogy vajjon hogyan élsz? mit csinálsz? és emlékezel-e még rám a régi pótmamádra? Irénkének írtam a múltkor, most Neked írok, talán megkapod levelem. Pistáért fog menni egy rokonunk Pestre és ő viszi soraimat. Édes kicsi Elzukám! hogy vagytok? de szeretnélek titeket látni. És szeretnék sokat kérdezni és még többet mesélni, hisz már közel két éve, hogy nem voltunk együtt.

Hivatalba jársz? Magdus mit csinál? tán menyasszony is. Borzasztó az, mikor az ember nem tud írni oda, ahová szeretne s történjék bármi, még jönni sem lehet sehová. Lüszike írt a múltkor, egész oda voltam a csodálkozástól. Jugoszláviából megjön a levél, de Magyarországból ide nem engedik be! Óh! Istenem, hiszen ha mindent le lehetne írni, ami az ember lelkét nyomja! eh mit! Talán másnap már börtönbe ülnék, vagy fölmagasztalnának. De a magyarok Istenébe rendületlenül hiszünk, hogy „lesz még egyszer ünnep a világon.” Ugye nem hagytok el bennünket drága magyar testvéreink? Mert mink itt igazán a hazáért szenvedünk.

Kicsi lányom, ugye megbocsátasz, hogy politizáltam, de az embernek már erre jár rá a nyelve és keze is.

Magamról keveset írhatok; otthon vagyok mert szükség van rám és rengeteget dolgozom. Anyuka beteg, alig jár, Nagymama is öregszik már, most cselédünk nincs s így a baromfi és nagy kerttől gazdaságtól kezdve minden az én kezeimre vár. Csúnyák is szegénykék a kapálástól, de nem baj, dolgozni nem szégyen csak butának lenni az. Most nagyon lefogytam és rettentő ideges vagyok; igaz néha a sok dolog között most nem tudom hol áll a fejem? A levegő igen feszült, vörös színben ég mindennap a szemhatár. Ma holnap tarthatatlan lesz az állapot.

Szeretnék pár sort tőled is kapni kis Elzám, hiszen irántatok a régi vagyok, ha meg is öregedtem a gondtól. Kedves Nénikének kézcsók, Bácsinak üdvözlet. Magdussal együtt nagyon sokszor csókol és ölel és nagyon-nagyon szeretne téged látni régi

Babykád

A bejegyzés trackback címe:

https://h-moll.blog.hu/api/trackback/id/tr368362908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

littke 2016.02.05. 15:15:28

Ezek tényleges levelek, vagy te írod őket?

Solide 2016.02.05. 15:20:46

@littke: Szia! Kinézel belőlem annyi fantáziát, hogy ilyeneket kitaláljak? :))

pettra01 2016.02.05. 16:16:35

Jó lenne a másik oldalát is megismerni, például a dédmama gondolatait, amikor a dédapa a lelkesítő beszédet mondta, illetve hogy hogyan vélekedett a dédapa 1920-ban. Persze arról nyilván nincs levél...

ZorróAszter 2016.02.05. 16:44:38

Kedves Solide!

Ezt a beszédet a dédnagypapa milyen minőségében és hol mondta?

Solide 2016.02.05. 16:44:45

@pettra01: Történetesen ez a két ember nem férj/feleség, csak a kor hangulatára jellemző szövegeket akartam öszerakni. De, akár lehetnének is férj, feleség. És természetesen számos korabeli levél ismeretében nem probléma megírni a válaszleveleket sem. :))

Solide 2016.02.05. 16:47:35

@ZorróAszter: A történetem szerint? Tüzér századosként a szegedi laktanyában.

Solide 2016.02.05. 17:02:54

@ZorróAszter: A cs. és kir. 24. tábori ágyúsezred A jelzésű egyéves önkéntes szakasza. (K.u.k. Feldk. Rgt. No. 24. Einj. freiw. Abt. A) Ennek az ezrednek a békebeli állomáshelye a csehországi Budejovice (Budweis).

maiman 2016.02.05. 17:05:02

Kösz, már vártam!
És a folytatást is!

pettra01 2016.02.05. 18:12:04

Ez a "győzni vagy halni" rettenetes, tipikus férfi-szöveg, a nők hazaszeretete egészen más.

azigaziraptor 2016.02.05. 18:28:20

Ilyet kitalálni valóban nem lehet!
Én is várom a folytatást! :-)

Solide 2016.02.05. 18:31:35

@azigaziraptor:

Lehet! És, hogy bizonyítsam, kaptok egy 1917-es templomi prédikációt soron kívül, saját kútfőből. De nem most. :)))

ZorróAszter 2016.02.05. 19:18:46

Csak azért kérdeztem, mert már a múltkor sem értettem teljesen a koncepciót. Vagyis hogy a történetet igyekszik a rendelkezésre álló emlékek, levelek alapján a lehető legpontosabban rekonstruálni, vagy eleve a szabadjára engedi a fantáziáját, és a dokumentumok csak a nyelvi korhűséghez kellenek?

Solide 2016.02.05. 19:25:57

@ZorróAszter: Olyannyira az utóbbi, hogy számos elem csak korhűnek hat, de én írtam. Kitalált történetről van szó alapvetően.

ZorróAszter 2016.02.05. 19:41:38

Akkor rendicsek. Már értem.

ZorróAszter 2016.02.05. 19:43:11

De ha megint sok idő marad ki, akkor lehet hogy addigra elfelejtem, és újra megkérdezem :o)

azigaziraptor 2016.02.05. 21:11:52

Még, ha át is vagyok verve, akkor is jó!
(bár, akár igaz is lehetne)
És várom a folytatást! :-)

Solide 2016.02.05. 21:45:15

@ZorróAszter: úgy fanul a gyerek, ha kérdez! :))

Solide 2016.02.05. 21:48:55

@azigaziraptor: Bocs, félreérthetően fogalmaztam. Nem vagy átvefve, konkrétan ez a két szöveg alapjaiban originális (picit rövidítettem rajtuk a blogfelület kedvéért), de a könyvemben - ha lesz egyáltalán valaha - akadnak majd reményeim szerint korhűnek látszó, de általam írt áldokumentumok is.

osszian 2016.02.05. 23:55:53

Szia!

Tehát valós dokumentumok és tények alapján fantáziával kiegészítve készül (készült?) a regény. Ha valaki, hát én nagyon szeretem ezt a műfajt.
És mindig elámulok, hogy a régiek milyen pazarul tudtak fogalmazni.
Még az egyszerűbb emberek is (Móricz Virág az Anyám regényében Holics Janka felvidéki családjának akik afféle ici pici polgáremberek voltak közreadott egy sereg levelét, amit egymásnak írtak szerelmesek, testvérek, rokonok, - és ő is megjegyzi, milyen változatos szókinccsel, bensőségesen, szépen írtak akkoriban).
Jöjjön a folytatás - a kor is nagyon érdekes.

obsidian1 2016.02.06. 12:46:20

irigyellek, hogy ilyen kordokumentumok állnak ma rendelkezésedre

Solide 2016.02.06. 13:20:22

@obsidian1: Nagy adag szerencse - de valamennyi kutatómunka, könyvtárazás, levéltárazás is kellett hozzá.

osszian 2016.02.06. 13:36:33

„Drága Zsukám (…) Hidd el, Kedves, néha komolyan azt hiszem, hogy voltaképpen az egész világháború ellenem indult meg. Legalábbis nekem annyi jutott belőle, mint megugratott monarchiánknak: semmi bizonyosság a holnapban, a hogyleszben, a kenyérben, semmiben. (…) Kis bolondos leányt, kit feleségnek akarok, szigorú, kitagadó Jókai apát, ezer akadályt, szűzi életem rémes fölkutatásait, névtelen leveleket, fenyegetést, terrort stb."

Ezt Ady írta, nagyjából abban az időben, amikor a hőseid írták a leveleiket.

Az az Ady, aki egyébként teljes biztonsággal tudta - ebből a háborúból csakis vesztesként vonulhatunk ki.
Dédapa nem látta. Dédapa nem volt Ady - mivel Ady csak egy volt.

Solide 2016.02.06. 13:43:19

@osszian: Engem ezekben a dokumentumokban az fogott meg, hogy teljesen hétköznapi emberek gondolatait tolmácsolják. Maga a történet, amit írok egyébként ennél nagyobb időtartamot fog át, lévén, hogy van három testvér a 20-as években, és van mindegyiküknek unokája. Értelemszerűen az unokák a 80-as években olyan korúak kb. mint a nagyszülők voltak a 20-as években.

osszian 2016.02.06. 14:10:39

"Engem ezekben a dokumentumokban az fogott meg, hogy teljesen hétköznapi emberek gondolatait tolmácsolják."

Engem is!!!

Ez tulajdonképpeni tény , legalább is szerintem - hősökről, neves emberekről rengetegen írtak. tőlük rengeteget idéztek.
Nagy témának tartom ötletedet: viszonylag hétköznapi emberek hogy élték át a történelem bakugrásait, amikor mindig nélkülük döntöttek, és többnyire úgy, hogy vesztesek lettek, vagy maradtak.
Ha jól sejtem, lesz Trianon utáni időt átélt rokonság, majd a napjainkig átívelő vonulat - nagyon érdekes, ha csak egy kicsit is izgalmas életű volt a család.
"Babyka" (levélíró) nem volt Zrínyi Ilona, de a maga frontján igenis hősnő volt. Én nagyon várom a további részleteket.

ZorróAszter 2016.02.06. 17:27:36

Ha így áll hozzá, mindjárt elkezdek nem érteni valamit, de attól meg ideges lesz, nemde? :o)

Solide 2016.02.06. 18:05:10

@ZorróAszter: Elnézést, asszociáció, csak a köztes lépést kihagytam. Ismeri azt a régi viccet, hogy az állatkertben Pistike megállás nélkül kérdésekkel nyúzza az apját, aki mendenre azt válaszolja, hogy: Nem tudom. Végül az anyuka szól rá Pistikére, hogy hagyja békén az apját. És az apuka erre mondja, hadd kérdezzen a gyerek, úgy tanul!

Dórémi 2016.02.07. 19:12:36

Olvaslak, és várom a folytatást én is a többiekkel együtt!
süti beállítások módosítása